Recent Posts

2009. szeptember 25., péntek

15 kg paradicsom és 6 kg szilva

Igen, ez a 2 héttel ezelőtti hétvégi programom címe! :)
Feleslegesen aggódtam, hogy lemaradok az idei paradicsom projektről a nyaralás miatt. Szombaton míg Tamásom a szüleinél tett látogatást, engem Anyukám megmentett a cipekedéstől és elvitt a piacra beszerző körútra. Így lett a tervezett 10 kg paradicsomból 15 kg és így csapódott még hozzá 6 kg szilva. Paradicsomból a lucullust szeretem, befőzésre szerintem ez a fajta a legjobb. Érdekes, hogy míg régen dömping volt belőle a piacokon, mostanában úgy kell vadászni rá.




A szilvákat mosás és magozás után feldaraboltam, majd beletettem egy nagy lábosba, amit előtte 1 dl ecettel locsoltam körbe. Erre igazából nem tudom mi szükség van, de Nagyi is így csinálta és sajnos már nem tudom megkérdezni az apropóját. Lehet, hogy csupán valami boszorkány szertartás, de akkor meg pláne nem hagyhatom ki! :)
Ezután betettem a sütőbe és miután felforrt visszavettem a hőmérsékletet és nagyjából 100 fokon sütögettem. Elvileg keverni sem kell, de én nem bírtam magammal és pár óránként átkevertem picit. Összességében 12 órát sütögettem, ekkorra lett ugyanis olyan sűrűségű, amilyet szerettem volna, de már 6 óra elteltével is lekvár kinézetű volt. Nem került bele se cukor, se tartósítószer és nagyon remélem, hogy sikerült annyira lecsökkentenem a nedvességtartalmát, hogy elegendő lesz neki a dunsztolás. És nem kell megijedni attól, hogy nem elég, hogy nincs benne cukor, de még ecet is kerül bele! Mennyeien édes, koncentráltan szilva ízű lekvárt kapunk.



Hozzávalók:

1-1,5 dl 15%-os ecet
6 kg szilva






A paradicsomból idén is a szokásos paradicsomszósz és szárított paradicsom készült. 2 kg-t mosás után félbe vágtam, egy kiskanállal kiszedtem a magjait (ezek a szószba kerültek ) és szorosan egymás mellé fektettem a héjával lefelé, alufóliával kibélelt és olíva olajjal megkent tepsikbe. Pár órát hagytam száradni, főként mert a sütőben még a szilva csücsült, aztán megkentem olíva olajjal, picit megsóztam és borsoztam majd mentek a sütőbe 100 fokra kb. 4 -5 órára. Mikor kihűlt üvegekbe gyömöszöltem egy-egy gerezd fokhagyma, pár bazsalikomlevél, kevés oregano és kakukkfű társaságában és az egészet felöntöttem olíva olaj, kukoricaolaj és napraforgóolaj keverékével. Mivel idén kevésbé szárítottam meg, így a hűtőben tárolom a biztonság kedvéért.


Hozzávalók:

2 kg paradicsom
fokhagyma
bazsalikom, oregano, kakukkfű
só, bors
olaj ( bármilyen semleges ízű! pl. kukorica, napraforgó, olíva vegyesen)





A maradék 13 kg paradicsom ( héj nélkül )+ a szárításra szántak belseje szolgált a szósz alapjául. Került még hozzá 3 hatalmas fej vöröshagyma egészben!, 2 fej fokhagyma gerezdenként és 1 fej reszelve, 2 csokor zellerzöld, 3 csokor bazsalikom, 1 csokor oregano, 1 csokor kakukkfű, só és frissen őrölt fehér bors. A zöld fűszereket egészben teszem bele, hisz ennyi főzés alatt így is tökéletesen szétfőnek, a hagymát viszont kidobom belőle a főzés végén. Nagyjából 5-6 órát főztem kis lángon, időnként kevergetve. Végül még 2 csokor bazsalikomot aprítottam bele, üvegekbe töltöttem és mehettek a dunsztba. Itt sem használok sem tartósító szert, sem cukrot. Szerintem a kifőzött üvegekkel, a töltés utáni fejre állításukkal és a dunszttal minden megtettem annak érdekében, hogy jövő nyárig elálljanak a szószaim.
Feltéve, ha sikerülne végre egyszer eltalálnom a mennyiséget és nem fogyna el már tavasz elejére :)




Hozzávalók:
13 kg paradicsom
3 nagy fej vöröshagyma
3 fej fokhagyma
3 + 2 cs bazsalikom
1-1 cs oregano és kakukkfű
2 cs zellerzöld
só, fehér bors





0 megjegyzés: