Recent Posts

2009. augusztus 5., szerda

Töltött paprika


Paradicsom jöhet bármilyen mennyiségben és formában. Anyukám készített gyerekkoromban házilag ketchupot, mert azt mondta, nem lehet győzni az én ketchup fogyasztásomat. Lehetett benne valami :) Ha megkérdezte, mi legyen az ebéd gondolkodás nélkül rávágtam, hogy paradicsomleves és töltött paprika. Erre Ő mindig azt mondta, hogy az a kettő nem megy egymáshoz. Nem igazán értettem, hogy miért nem, hisz mindkettő paradicsomos, tehát passzolnak. :) Bár be kell vallanom, hogy most felnőtt fejjel és önálló háztartást vezetve nekem se jut eszembe ezt a párosítást az asztalra tenni ebéd gyanánt.
A melegre való tekintettel módosítottam a hagyományos családi recepten egy picit. Nevezetesen annyit, hogy a húsgombócokat és a paprikába töltött társait nem főztem ki előre vízben. Izgultam is rendesen, mikor a friss paradicsomból és házi paradicsomléből készült, zeller szárral bolondított szószba beledobáltam őket, mert fülembe csengtek Nagyim szavai, hogy "a hús nem fő meg a paradicsomban". De szerencsére ez téves emléknek bizonyult, vagy csak nem a töltött paprikával kapcsolatban hangzott el?
A paradicsomokat leforráztam és gyorsan lehúztam a héjukat, majd felaprítva főzni kezdtem. Kis idő múlva hozzáöntöttem a paradicsomlét és beletettem a zellerzöldet. Sóztam, borsoztam és tettem bele kevés cukrot is, hogy ellensúlyozzam a paradicsom savasságát. Míg felforrt gyorsan elkészítettem a tölteléket.
A gombócokat most az egyszerűség kedvéért darált pulykahúsból készítettem, fűszereztem, hozzáadtam a tojást, a rizst és az apróra vágott és olajon pirított vöröshagymát, amit megszórtam egy kevés pirospaprikával is. A paprikák szárát, magházát kivágtam és megtöltöttem a darálthúsos masszával. Megszokásból csináltam pár "meztelen" gombócot is, hisz régen meg nem ettem volna a főtt paprikát, de úgy látszik változott az ízlésem, mert most már kifejezetten szeretem. Végül az egészet a lassan fortyogó szószba pakoltam és lassú tűzön kb. 1 órát főztem. Mikor már a gombócok és a paprikák is késznek bizonyultak, világos zsemleszínű rántással besűrítettem.
Friss kenyeret szeretek hozzá és időnként tejfölt. Amit Anyukám barátnőjétől tanultam:) Ő ugyan gyomorégés elkerülése végett eszi így, én pedig szimplán azért, mert nagyon finom!
Milyen érdekes, hogy egy ilyen egyszerű étel, mennyi számomra kedves emléket és embert idéz meg...,


Hozzávalók:

40 dkg darált hús
1 tojás
8 dkg rizs ( előfőzött, gyors )
1 közepes vöröshagyma
1 gerezd fokhagyma
só, frissen őrölt bors, pirospaprika

6-8 db szép, húsos paprika
1,5 liter házi paradicsomlé
2 kg húsos paradicsom
zellerzöld

cukor
liszt
olaj




3 megjegyzés:

Besiren írta...

Én is ezt terveztem délutánra, szeretjük mi is.

roll. írta...

en mindig igy keszitem, amugy a paradicsom a savassaga miatt lassitja a fozesi folyamatokat, pl krumpli nagyon nehezen fo meg paradicsomos leben

Caviar et Lentille írta...

Köszönöm, akkor mégis csak jól emlékeztem :)