Recent Posts

2009. július 16., csütörtök

Focaccia


A focaccia kemencében sütött olasz kenyér. Bár kinézetre inkább a pizzára hasonlít, de mégsem az. Általában olívaolaj és valamilyen fűszernövény van a tetején, de népszerű a hagymával, paradicsommal vagy épp sajttal vagy zöldséggel ízesített is.
Nekem a töki pompos is beugrik róla, bár ott burgonyát is teszek a tésztába, rá pedig sok más finomságot, de a legfőbb különbség, hogy az ugyebár magyar találmány :)
Vissza a focacciahoz. Ebből a mennyiségből egy nagy tepsi lesz. Persze lehet kerekre is sütni, akkor két kb. 30 cm-es jön ki belőle. A tészta egyik felére olíva olajat, sót és rozmaring ágakat teszek, a másik felére pedig olívában és fehérborban párolt vöröshagyma, paradicsom karikák és kakukkfű kerül. Sütés előtt megspriccelem egy kis vízzel és forró sütőben 15 percig 220 fokon, aztán még 15 percig 190 fokon sütöm.
És akkor a lényeg a tészta: Kevés olyan nagyszerű és elronthatatlan receptem van, mint amilyen ez.
A véletlen hozta úgy, hogy 3 féle lisztből készítem, ugyanis egyszer nem volt otthon elég BL55-ös, normál lisztem és kipótoltam BL80-assal. Durum lisztet pedig gyakran használok különféle tésztáknál. Ekkor különösen finomnak találtam a tésztát, ezért megmaradtam ennél, de ha valakinek csak normál sima lisztje van otthon azzal is nyugodtam próbálkozzon, mert finom lesz úgy is. Az eredeti recept malátakivonatot is ír, de annak hiányában én barna sört használok, amiből a barnasörös, burgonyás kenyér miatt mindig van otthon. Mivel mindkét recepthez kevés kell, így a maradékot befőttes üvegbe töltöm és beteszem a hűtőbe. Sütéshez 1-2 hétig tökéletesen eláll vagy akár meg is lehet inni a maradékot :)
Először a kovászt készítem el, ehhez csak gyorsan összekeverem a hozzávalókat és 2 órát pihentetem. Aztán hozzáadom a vizet, a 3 féle lisztet és a sót és 10 perc pihentetés után olajozott deszkán, olajozott kézzel hajtogatással és nyomkodással átgyúrom. Ezt még 3-szor megismétlem 30 percig. Ezt követően lisztezett felületen gömb alakúra formálom, majd ellapogatom és először hosszában hajtom középre a két szélét, aztán keresztben hajtogatom 3 rétegűre. Letakarva pihentetem 2 órát miközben a hajtogatást még 2-szer megismétlem. A kezemmel nyomkodom olajozott tepsibe és 20 perc pihentetés után ráteszem a feltéteket és korábban írt módom megsütöm, majd rácsra téve hagyom langyosra hűlni. Egy pohár fehérborral esetleg egy kis szárított olasz sonkával megbolondítva igazán jó kis vendégváró!



Hozzávalók:


kovász
150g liszt
7g friss élesztő
180g víz
20g barnasör

375g liszt vegyesen
150g víz
10 g só
1 ek olíva olaj
olíva olaj, napraforgó olaj a hajtogatáshoz



0 megjegyzés: